TÄNK DIG TVÅ HISTORIER. Den första om bönan som odlas, skördas, mals och bryggs till kaffe. För att sedan drickas. Men sen tar historien slut. Bönan är förbrukad. Och det som är över kastas bort. Till ingen nytta. Den andra historien handlar om samma böna. Men som efter den blivit till kaffe, inte ses som förbrukad. Utan användbar. Den tillvaratas, fermenteras och återanvänds till en helt ny dryck. En god, chai-smakande och kryddig, återbryggd kombucha. Historier som dessa är vad vi behöver för att nå vår ambition om klimatneutral och cirkulär drift till 2030. FLER HISTORIER UTAN SLUT.
Varje dag komposteras eller slängs stora mängder kaffesump från hushåll och företag i Sverige. Genom att återanvända förbrukad kaffesump kan kaffebönans livslängd förlängas och smaken och kaffets funktionalitet, som fortfarande finns kvar, nyttjas. Det här har vi på PBX, tillsammans med dryckesföretaget ICHA och Sweden Foodtech, tagit fasta på. I stället för att låta förbrukad sump från kaffebryggningen i PBX-butiken gå till spillo har den använts för att skapa den nya drycken Icha Kombucha Chai Coffee Grounds.
– Den nya återbryggda kombuchan är ytterligare ett sätt för oss att testa oss fram för att skapa cirkulära flöden. Tillverkningsprocessen är ett bra exempel på den outnyttjade potential som finns i att omvandla sidoströmmar från vardagliga produkter, i vårt fall kaffet som är en av våra storsäljare.Chai Coffee Grounds är bryggd på kaffesump och smaksatt med färska kryddor från Pepperquest. – Att vi tillsammans med PBX och Sweden Foodtech har tagit fram en kombucha på en restprodukt har varit nytt och spännande samtidigt som det har varit en utmaning. För oss är det viktigt att inte kompromissa med smak, hälsa eller upplevelse när vi sätter nya smaker från grunden. Vilket vi även säkerställt för den här produkten, säger Ash Talukder, VD på ICHA. Kombuchan finns tillgänglig på PBX-butiken i Albano i Stockholm från och med 15 februari till ett pris av 49 kronor. – Vi hoppas att detta samarbete kan inspirera fler att ta tillvara på sina restprodukter - det är ett utmärkt sätt för företag, som PBX, att erbjuda hållbara produkter i butik, säger Daniella Illerbrand, Director of content på Sweden Foodtech.
© 2024 PBX